Het bepalen van een Service Level Agreement binnen een organisatie.

Wat is een Service Level Agreement?

Een Service Level Agreement is een contract tussen klant en leverancier / andere afdeling over het te leveren niveau en type service. Vervolgens wordt bijgehouden of de klant ook daadwerkelijk krijgt waar hij voor betaalt. Een SLA wordt onder andere opgesteld voor een organisatie die een deel van de automatisering wil uitbesteden aan een leverancier / afdeling. De kosten worden dan per afdeling afgestemd en het gebruik wordt per afdeling verrekend. Zo worden de kosten van de automatisering beheersbaar en controleerbaar gehouden.

In elke organisatie dienen er sla’s bepaald te worden reactietijd,responstijd en oplostijden zijn dan ook onderwerpen die de revue passeren.

Om een idee te geven van hoeveel 99,9 % uptime betekent hierbij een voorbeeldtabel waarbij herleid kan worden hoeveel downtime dit percentage inhoudt:

 

Beschikbaarheid %

Downtime per jaar

Downtime per maand*

Downtime per week

90% (“één negen”) 36.5 days 72 hours 16.8 hours
95% 18.25 days 36 hours 8.4 hours
97% 10.96 days 21.6 hours 5.04 hours
98% 7.30 days 14.4 hours 3.36 hours
99% (“twee negens”) 3.65 days 7.20 hours 1.68 hours
99.5% 1.83 days 3.60 hours 50.4 minutes
99.8% 17.52 hours 86.23 minutes 20.16 minutes
99.9% (“drie negens”) 8.76 hours 43.8 minutes 10.1 minutes
99.95% 4.38 hours 21.56 minutes 5.04 minutes
99.99% (“4 negens”) 52.56 minutes 4.32 minutes 1.01 minutes
99.999% (“5 negens”) 5.26 minutes 25.9 seconds 6.05 seconds
99.9999% (“zes negens”) 31.5 seconds 2.59 seconds 0.605 seconds
99.99999% (“zeven negens”) 3.15 seconds 0.259 seconds 0.0605 seconds

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*